Edukacyjna przygoda zaczyna się
w Przedszkolu MAŁY ŚWIAT!

Zapraszamy

phone 886 798 227

mail kontakt@malyswiat.kielce.pl

Statut przedszkola

§1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.     Przedszkole Niepubliczne „Mały Świat” zwane dalej „Przedszkolem” ma siedzibę przy ul. Bohaterów Warszawy 6/9I w Kielcach.

2.     Ustalona nazwa przedszkola brzmi:

Przedszkole Niepubliczne „Mały Świat”

ul. Bohaterów Warszawy 6/9i

25-394 Kielce

3.     Przedszkole Niepubliczne „Mały Świat” jest przedszkolem niepublicznym, ogólnodostępnym.

4.     Podstawą prawną działania Przedszkola jest:

a.      Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe, 

b.     Rozporządzeń wykonawczych do ustawy o systemie oświaty, dotyczących placówek niepublicznych,

c.      Konwencja o Prawach Dziecka,

d.     Karta Nauczyciela

e.      Kodeks pracy

f.      Wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

g.     Niniejszy statut.

5.     Organem prowadzącym przedszkole jest:

a.      Kinga Kucia

b.     Dominika Rywacka

§2

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

1.     Nadrzędnym celem Przedszkola jest dobro dziecka.

2.     Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty, rozporządzeniach wykonawczych, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego określonej przez MEN.

3.     W szczególności zadaniem przedszkola jest:

a.      objęcie opieką dzieci od 2,5 do 6 lat i zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla prawidłowego ich rozwoju,

b.     stymulowanie wszechstronnego rozwoju dzieci,

c.      kształtowanie i rozwijanie aktywności dzieci,

d.     przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej

e.      kształtowanie wśród dzieci postaw tolerancji dla odmienności kulturowych i narodowościowych,

f.      zapewnienie odpowiednich warunków bytowania, co jest między innymi związane z właściwym urządzeniem i wyposażeniem obiektu Przedszkola oraz placu zabaw i utrzymaniem ich w należytym stanie,

g.     zatrudnienie odpowiedniej kadry i w miarę możliwości dbałość o rozwój i podnoszenie kwalifikacji personelu z uwzględnieniem korzyści, jakie mogą z tego wyniknąć dla dzieci.

4.       Zadania Przedszkola są realizowane w szczególności przez:

a.      wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dzieci z wykorzystaniem ich wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych,

b.     rozwijanie sprawności ruchowej dzieci,

c.      nabywanie przez dzieci kompetencji językowej, w tym przygotowywanie ich do umiejętności czytania i kreślenia symboli,

d.     budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz umacnianie więzi z rodziną,

e.      dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych dzieci,

f.      współdziałanie z Rodzicami / Opiekunami w celu zapewnienia prawidłowego rozwoju dzieci i ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,

g.     udzielenie niezbędnej pomocy rodzinie dzieci w celu ich prawidłowej opieki i wychowania.

§ 3

CELE, ZADANIA I FORMY REALIZACJI W ZAKRESIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

1.     Przedszkole w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udziela wychowankom uczęszczającym do Przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizuje tę pomoc w ramach posiadanych możliwości.

2.     Za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiada Dyrektor.

3.     Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi w Przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w Przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego wychowanka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.

4.     W Przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:

a.      zajęć rozwijających uzdolnienia,

b.     zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

c.      porad i konsultacji.

5.     Wszystkie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizuje się z zachowaniem przepisów szczegółowych dotyczących zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym również liczby dzieci na poszczególnych formach zajęć oraz kwalifikacji nauczycieli, którym powierza się prowadzenie danych zajęć.

6.     Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej trwają 45 minut, z tym że w przypadku konieczności skrócenia czasu zajęć nauczyciel lub specjalista odpowiada za realizację pełnej tygodniowej liczby godzin przyznanych dla ucznia lub grupy uczniów.

7.     Wszystkie zajęcia w zakresie przyznanych dziecku form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokumentuje się w sposób ustalony na zebraniu Zespołu Specjalistów Przedszkola.

8.     W związku z potrzebą objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną z inicjatywą może wystąpić:

a.      dziecko-wychowanek przedszkola,

b.     rodzice dziecka,

c.      Dyrektor,

d.     nauczyciel, specjalista, prowadzących zajęcia z dzieckiem;

e.      poradnia

9.     Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w Przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którzy tworzą zespół lub zespoły do spraw pomocy-psychologiczno-pedagogicznej powoływane przez dyrektora placówki, na czas określony lub nieokreślony.

10.  Zespoły do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiadają za prowadzenie dokumentacji dotyczącej udzielanej pomocy p-p wynikającej z obowiązujących przepisów prawa oraz innych potrzeb uznanych przez zespół za istotne.

11.  Zespoły spotykają się systematycznie zgodnie z potrzebami dzieci wynikającymi w szczególności z sytuacji wskazanych w przepisach szczegółowych lub z wniosków dotyczących przebiegu i efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

12.  W szczególnych przypadkach zespoły zbierają się na wniosek lub z inicjatywy podmiotu/podmiotów, z którymi współpracują w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

13.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

a.      rodzicami uczniów,

b.     poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi,

c.      organizacjami pozarządowymi oraz innymi działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

14.  Organizacja współpracy z pomocy p-p z podmiotami wymienionymi polega na:

a.      systematycznym kontakcie w ramach prowadzonego przez Przedszkole procesu rozpoznania i diagnozy indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu,

b.     współdziałaniu i współpracy w obszarze diagnostycznym i post diagnostycznym,

c.      wymianie informacji na temat możliwości doskonalenia, skuteczności i jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej również w zakresie wymiany metod, rodzajów ćwiczeń, narzędzi, doświadczeń,

d.     dodatkowo polega na udziale ekspertów.

 

 § 4

CELE, ZADANIA I FORMY REALIZACJI W ZAKRESIE OPIEKI NAD DZIEĆMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI

1.     Przedszkole w razie potrzeby organizuje wychowanie i opiekę dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:

a.      niepełnosprawnych: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących,

b.     z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi,

c.      zagrożonych niedostosowaniem społecznym,

d.     wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

b.     Wychowanie i opiekę dla wychowanków niepełnosprawnych w Przedszkolu organizuje się:

a.      w oddziałach ogólnodostępnych,

b.     w oddziałach integracyjnych z wychowankami pełnosprawnymi w Przedszkolu,

c.      w oddziałach specjalnych/terapeutycznych.

c.       Przedszkole zapewnia:

a.      realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, b) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wychowanków,

b.     zajęcia specjalistyczne

c.      integrację wychowanków ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z wychowankami pełnosprawnymi,

d.     przygotowanie wychowanków do samodzielności w życiu dorosłym.

d.      Pozostałe działania Przedszkola w zakresie kształcenia, opieki i wychowania dotyczącego dzieci niepełnosprawnych realizowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami szczegółowymi wydanymi na podstawie Ustawy.

 

 

§3

ZAKRES I SPOSÓB WYKONYWANIA ZADAŃ

1.     Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę:

a.      każda grupa wiekowa jest powierzona opiece jednej lub dwóch nauczycielek

b.     w grupie najmłodszej zatrudniona jest osoba jako pomoc nauczyciela, która pomaga w sprawowaniu opieki,

c.      podczas pobytu dzieci na placu zabaw zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach, ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci,

d.     w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycieli, na każde 12 dzieci - jedna osoba dorosła,

e.      w trakcie zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli-specjalistów, odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci są wychowawcy grup.

2.     W sprawowaniu opieki nad dziećmi konieczne jest przestrzeganie przez Rodziców obowiązku osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola lub odbieranie przez osoby wskazane przez Rodziców/Opiekunów.

3.     W chwili, gdy Rodzic/Opiekun zgłasza odbiór dziecka nauczycielowi, to Rodzic/Opiekun przejmuje na siebie odpowiedzialność za dziecko.

4.     Każda wycieczka poza teren Przedszkola jest wcześniej zgłoszona i uzgodniona z Dyrektorem Przedszkola.

§6

ORGANY PRZEDSZKOLA I ZAKRES ICH DZIAŁANIA

1.     Organami Przedszkola są:

a.      Dyrektor do spraw pedagogicznych,

b.     Dyrektor do spraw administracyjno-finansowych,

c.      Rada Pedagogiczna,

d.     Organ Prowadzący

2.     Dyrektor Przedszkola zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę.

3.     Do zadań Dyrektora do spraw pedagogicznych Przedszkola należy:

a.      bieżące kierowanie działalnością wychowawczo-dydaktyczną Przedszkola,

b.     realizowanie założeń i koncepcji przedłożonych przez Kuratorium Oświaty, Organ Prowadzący lub Radę Pedagogiczną,

c.      realizacja uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji,

d.     nadzór pedagogiczny,

e.      realizacja innych zadań zleconych mu przez Organ Prowadzący

Na czas nieobecności Dyrektora, Organ Prowadzący wyznacza nauczyciela zastępcę, który w tym okresie pełni obowiązki Dyrektora Przedszkola do spraw pedagogicznych.

4.     Do zadań Dyrektora do administracyjno-finansowych Przedszkola należy:

a.      organizacja administracyjna, finansowa i gospodarcza obsługi przedszkola,

b.     zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy,

c.      koordynacja funkcjonowania przedszkola oraz jego zaopatrzenie

d.     nadzór BHP oraz P. poż,

e.      planowanie wspólnie z Dyrektorem ds. pedagogicznych organizacji pracy na każdy rok

5.     Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym, powołanym w celu realizacji statutowych zadań Przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi.

6.     Rada Pedagogiczna działa na podstawia uchwalonego przez siebie regulaminu.

7.     Uchwały Rady podejmowane są większością głosów.

8.     Rada Pedagogiczna wraz z Dyrektorem Przedszkola ds. pedagogicznych  ustala założenia, wytyczne oraz programy do realizacji na dany rok przedszkolny.

9.     Zabrania plenarne Rady Pedagogicznej odbywają się nie rzadziej niż raz na semestr lub w miarę bieżących potrzeb.

10.  Przewodniczący Rady Pedagogicznej prowadzi i przygotowuje zebranie Rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej wszystkich członków o terminie i porządku zabrania zgodnie z regulaminem Rady.

11.   W skład Rady Pedagogicznej wchodzą:

a.      Dyrektor do spraw pedagogicznych jako przewodniczący,

b.     Wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu

12.  Do zadań Rady Pedagogicznej należy:

a.      ustalenie pod względem merytorycznym rocznych i miesięcznych planów pracy Przedszkola,

b.     podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych

c.      ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

d.     proponowanie Dyrektorowi do spraw pedagogicznych cykli wykładów i ćwiczeń dla personelu w celu podnoszenie jego kwalifikacji zawodowych,

Nauczyciel jest zobowiązany do zachowania tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, spostrzeżeń i wniosków z posiedzeń Rady.

13.  Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo do hospitacji wybranych przez siebie zajęć w Przedszkolu oraz do wydawania opinii o prowadzących i ich metodach pracy.

14.  Organ Prowadzący sprawuje nadzór nad działalnością Przedszkola.

15.  Do zadań Organu Prowadzącego należy także:

a.      Koordynacja zgodności realizowanych przez Przedszkole celów z założeniami Statutu,

b.     Podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu Przedszkola,

c.      Zatrudnienie i zwalnianie Dyrektora do spraw pedagogicznych i wszystkich pracowników Przedszkola.

16.  Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.

17.  Wszystkie organy przedszkola zobowiązane są do współpracy, przekazywania na bieżąco informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.

18.  Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów. W przypadku sporu między organami przedszkola, w których stroną jest dyrektor placówki podejmuje się następujące działania:

a.      powołuje się zespół mediacyjny; w skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, z tym, że dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;

b.     rada pedagogiczna zwraca się z prośbą rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór;

c.      zespół mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania problemu przyjąć rozwiązanie w drodze głosowania; decyzja zespołu mediacyjnego jest ostateczna, jednakże każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.

§7

ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

1.     Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, od poniedziałku do piątku w dni robocze, w wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz Wigilii.

2.     W okresie wakacji przewiduje się dwutygodniową przerwę w funkcjonowaniu przedszkola na konieczność wykonania niezbędnych remontów, modernizacji lub konserwacji.

3.     Termin przerwy w pracy przedszkola ustala Dyrektor. Rodzice o przerwie powiadamiani są z półrocznym wyprzedzeniem.

4.     Przedszkole jest czynne 10 godz. dziennie (od 7.00 rano do godziny 17.00 po południu).

5.     Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku od 2,5 lat do 6 lat. W Przedszkolu dzieci w wieku 6. lat odbywają roczne przygotowanie przedszkolne.

6.     Przedszkole jest wielooddziałowe.

7.     Przy zmniejszonej liczbie dzieci dopuszcza się możliwość łączenia grup.

8.     Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia opracowany przez Dyrektora Przedszkola.

9.     Ramowy rozkład dnia podany jest do wiadomości Rodziców na tablicy informacyjnej i określa godziny posiłków i zajęć w prowadzonych w Przedszkolu.

10.   W szczególnych przepadkach Dyrektor może zmienić organizację dnia (np. organizacja wyjścia, wycieczki, uroczystości).

11.  Przedszkole może w trakcie trwania roku szkolnego modyfikować ofertę edukacyjną w zależności od bieżących potrzeb.

12.  W okresie wakacji letnich Przedszkole nie prowadzi zajęć dydaktycznych, co nie wpływa na wysokość czesnego.

13.  W Przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe opłacane przez Rodziców/Opiekunów.

14.   Propozycje w tym zakresie zgłasza ogółowi Rodziców Organ Prowadzący.

15.  Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne przepisy.

16.  Koszty działalności Przedszkola pokrywane są ze środków finansowych określonych w §12 niniejszego Statutu.

17.  Koszty wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez Rodziców/Opiekunów.

18.  Dzienna stawka żywieniowa ustalana jest przez Organ Prowadzący.

19.  Odpłatność za usługi świadczone przez Przedszkole obejmuje w szczególności koszty związane z opieką i wychowanie dziecka w Przedszkolu, z wyżywieniem dziecka i ustalana jest przez Organ Prowadzący.

20.  Z wyżywienia mogą również korzystać pracownicy Przedszkola wnosząc opłatę w wysokości ustalonej stawki.

§ 8

ZASADY PRZYJĘCIA DO PRZEDSZKOLA I SKREŚLENIA Z LISTY WYCHOWANKÓW

1.     Organ Prowadzący opracowuje kryteria oraz zasady przyjęcia dzieci do Przedszkola. Przy zgłoszeniu większej liczby dzieci Organ Prowadzący decyduje o przyjęciu w oparciu o określone kryteria.

2.     Wpis dziecka na listę dzieci uczęszczających do Przedszkola dokonywany jest na podstawie podpisania umowy i uiszczenia opłaty wpisowej oraz po uprzedniej rozmowie z Rodzicami/Opiekunami, a w razie potrzeby po spotkaniu z dzieckiem i przedstawieniu dokumentów o stanie zdrowia dziecka.

3.     Organ Prowadzący może podjąć decyzję o nie przyjęciu dziecka do Przedszkola, w szczególności, gdy Rodzice/Opiekunowie zataili istotne informacje o dziecku.

4.     Przedszkole przeprowadza rekrutację na podstawie powszechnej dostępności. W przypadku gdy liczba dzieci zgłoszonych do Przedszkola jest większa niż liczba miejsc, pierwszeństwo mają:

a.      dzieci już uczęszczające do Przedszkola,

b.     rodzeństwo dzieci uczęszczających.

5.     Dyrektor w oparciu o uchwałę rady pedagogicznej może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:

a.      systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole (za okres miesiąca), nieobecności dziecka (ponad miesiąc) i niezgłoszenia tego faktu przedszkolu,

b.     nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu,

c.      utajenia przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie

d.     braku współpracy pomiędzy Rodzicami/Opiekunami a personelem dydaktycznym Przedszkola w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczo-dydaktycznych.

e.      Stałych, agresywnych zachowań wychowanka zagrażających zdrowiu i życiu pozostałych wychowanków i niepodjęcie przez rodziców współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu (np. podjęcia terapii lub, gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji) powtarzających się, agresywnych zachowań rodziców wychowanka w Przedszkolu, łamiących normy współżycia społecznego i zasady zachowania w instytucji publicznej.

Decyzję o skreśleniu dziecka z listy rodzice/prawni opiekunowie otrzymują na piśmie z uzasadnieniem. Od decyzji przysługuje odwołanie do kuratora oświaty w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia rodzicom dziecka.
Skreślenie dziecka z listy jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy.
 

§9

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

1.     Dyrektor i nauczyciele powinni bezwzględnie gwarantować realizację Konwencji o Prawach Dziecka w Przedszkolu.

2.     W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.

3.     Nauczyciele Przedszkola zobowiązani są do:

a.      obowiązkiem każdego pracownika jest zapoznanie się z Konwencją Praw Dziecka i przestrzeganie jej postanowień,

b.     współdziałania z Rodzicami/Opiekunami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem praw Rodziców/Opiekunów do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, szczególnie w ramach indywidualnych konsultacji nauczycieli z Rodzicami/Opiekunami,

c.      wykonywania swoich obowiązków ze szczególnym uwzględnieniem troski o dzieci,

d.     przestrzeganie dyscypliny pracy i poleceń Dyrektora Pedagogicznego Przedszkola,

e.      prowadzenie dokumentacji pedagogicznej obowiązującej w Przedszkolu,

f.      planowania i prowadzenia pracy wychowawczo-dydaktycznej,

g.     prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowania tych obserwacji,

h.     współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.

4.     Nauczyciel ma prawo do:

a. formułowania autorskich programów nauczania i wychowania, za zgodą dyrektora,

b. decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach nauczania.

c. doboru pedagogicznych zasad, metod i form pracy odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci;

d. rozwoju i awansu zawodowego;

e. korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.

5.     Pracownicy pedagogiczni oraz administracyjni są zobowiązani do:
a. Przestrzegania czasu pracy ustalonego,
b. Przestrzegania regulaminu pracy,
c. Przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
d. Dbania o dobro przedszkola,
e. Przestrzegania w przedszkolu zasad współżycia społecznego,
f. Zachowania porządku na swoim stanowisku pracy,
h. Dbania o powierzone urządzenia i materiały stanowiące własność przedszkola.

6.     Pracownicy pedagogiczni oraz administracyjni mają prawo do:

a.      Wynagrodzenia, świadczeń socjalnych oraz płatnych urlopów zgodnie z zawartą umową,

b.     Bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz do szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

c.      Terminowego i prawidłowo wypłacanego wynagrodzenia,

d.     Obiektywnej i sprawiedliwej oceny pracy oraz wyników pracy,

e.      Jednej przerwy w pracy wliczonej do czasu pracy.

 

§10

WYCHOWANKOWIE

1.     Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.

2.     Dziecko w przedszkola ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka a w szczególności prawo do:

a.      Właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego, dostarczającego różnorodnych bodźców zgodnych z:

•        zasadami pracy z małym dzieckiem,

•        potrzebami, możliwościami rozwojowymi (w tym z potrzebą badania, eksperymentowania, wyborem realizowanej aktywności poznawczej, wyborem zadań i sposobów ich rozwiązywania, zgłaszania własnych pomysłów).

b.     Zabawy i działania w bezpiecznych warunkach.

c.      Wszechstronnego rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań i zdolności, możliwości i potrzeby twórczej aktywności.

d.     Codziennego pobytu na powietrzu, o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne.

e.      Nieskrępowanego uczestnictwa w życiu przedszkola.

f.      Pomocy pedagogiczno-psychologicznej, w sytuacji zaistnienia takiej potrzeby.

g.     Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej.

h.     Szacunku do różnorodnych jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.

i.       Poszanowania jego tożsamości, godności, prywatności, akceptacji jego osoby.

j.       Przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu.

k.     Stałej uwagi opieki nauczyciela, opieki ze strony innych pracowników Przedszkola.

l.       Zabawy, współdziałania z innymi.

m.     Snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone.

n.     Racjonalnego żywienia.

o.     Regulowania własnych potrzeb zgodnie z zasadami współżycia społecznego.

p.     Nagradzania wysiłku i osiągnięć.

q.     Znajomości swoich praw i obowiązków.

3.     Dziecko uczęszczające do Przedszkola ma obowiązek:

a.      Stosowania się do przyjętych umów obowiązujących w grupie i przedszkolu, ustalonych wspólnie z nauczycielką ze szczególnym uwzględnieniem reagowania na polecenia personelu Przedszkola.

b.     Bezwzględnego poszanowania nietykalności cielesnej innych dzieci i dorosłych.

c.      Poszanowania godności osobistej innych dzieci i dorosłych.

d.     Uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, które dla niego wybrali Rodzice, jednakże pod warunkiem wyrażenia przez dziecko chęci uczestnictwa w tych zajęciach.

4.     W przypadku naruszenia praw wychowanka rodzicom dziecka przysługuje prawo do złożenia skargi do dyrektora przedszkola.

a.      Skarga, o której mowa w ust. 1, powinna zostać złożona na piśmie i zawierać omówienie sytuacji będącej przedmiotem skargi.

b.     Dyrektor rozpatruje skargę niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni, licząc od daty wpływu.

c.      O sposobie rozpatrzenia skargi, o której mowa w ust. 1, dyrektor informuje rodziców na piśmie.

5.     W Przedszkolu nie wolno stosować żadnych zabiegów lekarskich, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie lub zdrowie dziecka.

6.     Wychowankowie Przedszkola są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.

7.     Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice na początku roku szkolnego we wrześniu.

8.     Z uwagi na bezpieczeństwo wszystkich dzieci, do Przedszkola przyjmuje się dzieci zdrowe.

§ 11

WSPÓŁDZIAŁANIE Z RODZICAMI

1.     Rodzice w Przedszkolu mają prawo do:

a.      Zapoznania się z programem wychowania przedszkolnego dopuszczonym przez Dyrektora dla grupy, w której edukację odbywa ich dziecko oraz z zadaniami wynikającymi z planów pracy w danym oddziale.

b.      Uzyskania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka w tym szczególnie jego rozwoju, potrzeb, możliwości, potencjału, zainteresowań.

c.       Uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka nie później niż do 30 kwietnia roku kalendarzowego, w którym dziecko ma lub może rozpocząć naukę w szkole, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać.

d.     Uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy psychologicznopedagogicznej.

e.      Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków z obserwacji i opinii na temat pracy Przedszkola.

f.      Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy Przedszkola organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny.

g.     Współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla dzieci i rodziców.

h.     Kreowania, wspólne z nauczycielami Przedszkola, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w Przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.

2.     Podstawowe obowiązki rodziców

a.      Przestrzeganie niniejszego Statutu, respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej, przestrzeganie zawartej z Przedszkolem Umowy.

b.     Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z Przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,

c.      Nauczyciel wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli ma on zachowane prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej.

d.     Jeśli do przedszkola zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, nauczyciel postępuje zgodnie z tym postanowieniem.

e.      Terminowe uiszczanie czesnego.

f.      Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu, a w przypadku rocznego przygotowania przedszkolnego usprawiedliwiania nieobecności dziecka na zajęciach.

g.     Niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka.

h.     Troska o fizyczny i duchowy rozwój dziecka oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie.

i.       Przestrzeganie czasu pracy Przedszkola.

j.       Przyprowadzanie do Przedszkola zdrowego dziecka, a w przypadku otrzymania informacji o chorobie dziecka w trakcie jego pobytu w Przedszkolu, do niezwłocznego odebrania dziecka.

k.     W miarę możliwości dostarczenie zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego dobry stan zdrowia dziecka po przebytej chorobie.

3.     Formy współpracy przedszkola z rodzicami

a.      Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

b.     Przedszkole organizuje następujące formy współpracy z rodzicami:

·       zebrania grupowe 2 razy w roku

·       konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielem, wg potrzeb

·       konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielem, wg potrzeb

·       konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielem, wg potrzeb

·       dyżur dyrektora, wg potrzeb

·       zajęcia otwarte

·       formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców takie jak warsztaty, porady, konsultacje prowadzone przez nauczycieli lub specjalistów, wg potrzeb

·       uroczystości i spotkania okolicznościowe

·       festyny rodzinne

·       dni adaptacyjne dla rodziców i dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną

·       kąciki informacyjne dla rodziców

·       strona internetowa

·       wiadomości email

Częstotliwość wzajemnych spotkań rodziców i nauczycieli poświęconych wymianie informacji i dyskusji na tematy wychowawcze zależy od nauczyciela prowadzącego oddział i od rodziców.

4.     W przedszkolu obowiązują zasady pracy będące podstawą sprzyjającej wszystkim podmiotom atmosfery:

a.      dłuższe rozmowy dotyczące rozwoju dziecka mogą nastąpić po uprzednim uzgodnieniu terminu,

b.     w pilnych i zasadnych przypadkach umożliwia się – jednakże nie może ograniczać nauczycielowi możliwości sprawowania opieki nad dziećmi w grupie,

c.      wszelkie uwagi dotyczące pracy personelu oraz organizacji należy zgłaszać bezpośrednio organowi prowadzącemu przedszkole,

d.     niedopuszczalne jest rozwiązywanie sytuacji konfliktowych między rodzicami na terenie przedszkola.

§12

NAUCZANIE ZDALNE

1.     Zasady nauczania zdalnego wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych dzieci w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania.

2.     Zasady w sytuacji nauczania zdalnego mają zastosowanie w sytuacji, gdy decyzją Ministra właściwego do spraw oświaty lub Organu sprawującego nadzór pedagogiczny dyrektor do spraw pedagogicznych przedszkola zdecyduje, kierując się dobrem dzieci, zamknąć placówkę przedszkolną, co uniemożliwi realizację zadań statutowych Przedszkola w tradycyjnym trybie.

3.     Zadania dyrektora:

a.      Przekazuje dzieciom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań tej jednostki w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania.

b.     Koordynuje współpracę nauczycieli z dziećmi lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.

c.      Ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych grupach oraz na zajęciach realizowanych w formach poza przedszkolnych uwzględniając w szczególności:

•        równomierne obciążenie dzieci w poszczególnych dniach tygodnia,

•        zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,

•        możliwości psychofizyczne dzieci podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,

•        łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,

•        ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;

d.     Ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów dzieci oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności (szczególnie dzieci realizujące roczne przygotowanie przedszkolne), w tym również informowania dzieci lub rodziców o postępach.

e.      Ustala sposób dokumentowania realizacji zadań przedszkola.

f.      Wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których dzieci lub rodzice mogą korzystać.

g.     Zapewnia każdemu dziecku lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem, specjalistą prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji.

h.     Ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego.

5.     Organizacja nauczania zdalnego

a.       Źródłem komunikacji pomiędzy przedszkolem, nauczycielem, rodzicem i dzieckiem jest platforma INSO.

b.     Realizacja zajęć na odległość jest równoznaczna z realizacją rocznego przygotowania przedszkolnego. Wszelkie działania w środowisku zdalnym służą zdobyciu wiedzy, umiejętności oraz utrwalaniu pozytywnych postaw społecznych.

c.      Dziecko może uczestniczyć w zajęciach online oraz odbierania wysyłanych przez nauczyciela materiałów i terminowego wykonywania zleconych prac.

d.     Nauczyciel ma obowiązek, w trakcie prowadzonej nauki zdalnej, powiadamiać rodziców o efektach wykonywanych prac przez dzieci lub o braku ich wykonywania.

e.      Rodzice są zobowiązani do systematycznego logowania się w dzienniku elektronicznym i odbierania wiadomości od nauczycieli. W przypadku problemów z logowaniem możliwa jest komunikacja telefoniczna lub poprzez pocztę tradycyjną.

f.      Jeżeli dziecko nie ma warunków do realizacji zleconych przez nauczyciela zadań rodzic/opiekun prawny powinien poinformować o tym wychowawcę, który wraz z dyrektorem ustala sposób przekazania dziecku niezbędnych materiałów.

g.     Nauczyciele będą umieszczać materiał do realizacji i zabaw:

•        w formie opisu tekstowego zadania do wykonania,

•        w formie linku do interaktywnych platform edukacyjnych wykorzystujących formy nauki,

e. w formie załącznika zawierającego materiały tekstowe, grafiki.

Przygotowywane przez nauczycieli materiały i treści edukacyjne zostają przekazywane z wykorzystaniem platformy INSO.

h.     Harmonogram zajęć on-line poszczególnych grup uwzględnia zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń multimedialnych.

6.     Sposób odnotowywania obecności:

a.      Za obecne na zajęciach uznajemy dziecko, którego rodzic odebrał materiały przesłane przez nauczyciela.

b.     Frekwencję wpisujemy w dzienniku elektronicznym, zaznaczamy opcję zdalne nauczanie.

c.      Frekwencję zatwierdzamy dzień po przesłaniu materiałów. Istnieje możliwość jej weryfikacji.

§13

SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ

1.     Środki finansowe przeznaczone na działalność Przedszkola pochodzą z:

a.      opłat Rodziców (czesne i wpisowe) dzieci uczęszczających do Przedszkola,

b.     dotacji przekazywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego,

c.      darowizn sponsorów na rzecz Przedszkola,

d.     środków przeznaczonych na działalność Przedszkola przez Organ Prowadzący.

2.     Wysokość opłat wnoszonych przez Rodziców dzieci jest ustalana w umowie o opiece przedszkolnej.

3.     Odpłatność rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu obejmuje:

a.      opłatę stałą – czesne za świadczone usługi z zakresu wychowania, nauczania i opieki nad dziećmi w wymiarze 5 godzin dziennie

b.     opłatę za godziny dodatkowe ponad 5 godzin dziennie

c.      opłatę za wyżywienie

d.     opłatę za zajęcia dodatkowe poza czasem realizacji podstawy programowej

e.      jednorazową, bezzwrotną opłatę wpisową

4.     Płatności dokonują rodzice w terminie nieprzekraczalnym do 10 dnia każdego miesiąca.

5.     Czesne za Przedszkole nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka z powodu choroby lub innej przyczyny.

6.     Miesięczne opłaty są wnoszone w gotówce lub przelewem na wskazane konto Przedszkola.

7.     Prowadzenie Przedszkola ma charakter prowadzenia działalności oświatowo-wychowawczej.

§14

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1.     Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.     Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Przedszkola określają odrębne przepisy.

3.     Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej:

a.      Nauczycieli

b.     Rodziców/ Opiekunów

c.      Pracowników obsługi oraz administracji

4.     Statut wchodzi w życie z dniem 1.05.2023 r.

Data uchwalenia statutu 1.05.2023 r.

 

Organ Prowadzący Przedszkole:

 

 

 

 

ziemia